CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, January 29, 2009

BARACK OBAMA;HARAPAN @FANTASi??

Umum mengetahui tpat jam 2.00 pagi waktu Malaysia ri tu, Barack Obama telah ditabalkan dan diangkat sbg Presiden baru Amerika Syarikat yang ke-44 menggantikan George W. Bush. Seblom George W. Bush menamatkan siri pemerintahan zalimnya dan meninggalkan White House, Bush telah mendapat habuan yang ’setimpal’ ngan kerja kerasnya yang kononnya giler kuasa untuk menjadi ‘polis dunia’. Nyaris je Bush dapat ‘cop mohor’ di mukanya ketika cuba dibaling kasut oleh Muntadar salah seorang wartawan Iraq ketika Bush melakukan siri lawatannya kat sane. Ish333…kenape ler tak kene an?? pandai pulak mamat Bush nie ngelak...huhu... Mungkin dia ada belajar silat kot dulu. Hak33….

Bush telah menamatkan zaman pemerintahannya dlm keadaan dirinya dikritik dan dicemuh oleh seluruh masyarakat dunia. Kini, datang mula satu cahaya dan angin perubahan yang dikatakan bakal menyusul apabila Bush telah digantikan dengan Presiden baru Amerika Syarikat iaitu Barack Obama daripada Parti Demokrat. Barack Obama yang terkenal ngan kelantangan dan kepetahannya berpidato telah menaburkan janji-janji untuk melakukan perubahan besar n mendadak bagi dasar pemerintahannya dalam siri kempen unutk bertanding calon Presiden Amerika yang berlangsung selama 2 tahun. Last2, Barack Obama yang telah berjaya menawan hati seluruh rakyat Amerika Syarikat untuk ditabalkan sebagai Presiden Baru Amerika Syarikat ke-44 di White House dengan mengangkat sumpah di hadapan Ketua Hakim Mahkamah Agung pada 2.00 pagi ri tu,tah bile tah...waktu Malaysia.


Aku sendiri dpt merasakan keterujaan apabila melihat lautan manusia membanjiri di persekitaran White House, sampai ade yang memprotes disebabkan tidak dpt lihat ngan lebih dekat dan bersama-sama meraikan Presiden baru Amerika Syarikat kesayangan mereka, Barack Obama. Barack Obama telah berjaya mencipta satu fenomena yang amat menakjubkan bukan saje dikalangan rakyat Amerika semata malahan seluruh masyarakat dunia meletakkan sepenuh harapan ke atas bahu Barack Obama yang sememangnya dahagakan perubahan. Malahan masyarakat dunia sendiri amat yakin yang Barack Obama mampu melakukan sesuatu ketika dunia mula dilanda masalah ekonomi dan krisis keamanan. Barack Obama juga sempat dikritik akibat sikap berdiam dirinya ketika Gaza diserang oleh rejim Zionis berbanding pendirian tegasnya ketika berlakunya siri Militan Islam di Mumbai beberapa bulan yang lalu.


George W. Bush....setan dunia!!


Barack Obama ngan pemily beliau....



Yang paling menarik perhatian aku,pendirian tegas Obama dalam ucapannya mengenai masyarakat Islam seluruh dunia, yg dia berjanji tuk jage hubungan baik ngan masyarakat Islam seluruh dunia ngan menjaga kepentingan bersama, saling hormat menghormati selain ‘menjadi sebahagian’ daripada mereka. Maknenye pe yang boleh difahami di sini adalah tader agi istilah ‘aku’ - ‘kau’, sebaliknya adalah ‘kita’ untuk pemerintahan terbaru Amerika Syarikat kali ni....tapi yang jadi persoalan skunk nih, adakah ni sumer adalah satu rektorik atau pun fantasi semata, sedang masyarakat dunia dahagakan satu evolusi perubahan yang bakal dibawa oleh Presiden baru Amerika Syarikat, Barack Obama yang sememangnya ley bagi impak kepada masyarakat seluruh dunia.
Berbanding ketika ucapan Bush ketika memulakan langkah sebagai Presiden seblom ni yang secara terang agi bersuluh mengaku yang dia berkeinginan untuk menjadi Ketua Perang!!. Andaikata itu dijadikan ukuran berdasarkan ungkapan berani Bush, timbul pula persoalan adakah siri serangan 11 September 2001 ke atas World Trade Centre(WTC) yang telah dijadikan permulaan untuk menghalalkan tindak-tanduk Bush untuk serang negara cam Afghanistan , Iraq adalah merupakan satu rancangan terperinci oleh ‘orang dalam’ Amerika sendiri....ermm....cube kite pikir2 lu..






Alhamdulillah ar...langkah awal Barack Obama ketika memulakan tugas sbg Presiden Baru Amerika Syarikat,iaitu tlah berusaha untuk tutop Pusat Tahanan Guantanamo ngan bertindak menutopnya selama setaun untuk siasatan lanjut akibat beberapa halangan yang terpaksa dihadapi beliau untuk merealisasikan janji2 manis beliau. Ala…tak ya gi jejauh de ,kat Malaysia sendiri ada jugak akta zalim seperti ni iaitu ISA. UppsS !!huhu... kalo korang setuju taper...ngah333... tapi ni lah yg aku rasakan kezaliman ke atas tahanan Penjara Kemunting yang ditahan tanpa dibicarakan. Yang terkesan for sure isteri dan anak2 diorang yang masih kecik tu. Sedangkan ayah atau suami mereka ditahan 2, 3 atau 5 tahun tanpa bicara. Balik-balik sebab yang diberikan, perkauman-perkauman dan perkauman.... sori ar kalau pe yg aku tulis kali ni agak emotional..hak33... ni ar luahan rasa ati aku...huhu... Kalo dpikirkan, aku nak tulis manyak agi... Tapi cukupla lu stakat ni,kang muntoh pulok...haha... moge pe yg masyarakat dunia harapkan dari Obama akan terlaksane...doa2 jugak Barack Obama tu dpt hidayah Allah..... Insyaallah, Amin....

0 comments: